Ստեփան Շաքարյանի հետ երկար տարիներ աշխատել եմ Հայաստանի հեռուստատեսությունում (նկատի ունեմ խորհրդային տարիների միակ հեռուստատեսությունը)։ Ստեփանը, կամ ինչպես նրան մտերիմներն էին դիմում՝ Ստյոպան, տաղանդավոր կոմպոզիտոր էր, բարձր կարգի պրոֆեսիոնալ, ճաշակով երաժիշտ։
Շատ բարի և չափազանց համեստ մարդ էր։ Երբ 2006 թվականին ես իմ հեղինակային «Օթյակ» հեռուստաշարքում պատրաստեցի հաղորդում նրա մասին, կոմպոզիտորը դեռ կոչում չուներ։ Իսկ երբ վերջերս հայտարարվեց նրա մահվան լուրը, պարզվեց, որ Ստեփան Շաքարյանը հանրապետության ժողովրդական արտիստ է։ Լավ է, որ կյանքի օրոք էր նա արժանացել այդ կոչմանը։ Լավ է, որ գնահատել են։ Հաղորդման ավարտին ես ասացի.
-Այսօրվա մեր հերոսը, ցավոք, ոչ մի կոչման չի արժանացել։ Հուսանք, որ այդ բացը կլրացվի։
Իսկ Շաքարյանը շարունակեց.
-Խորհրդային տարիներին կոչում ստանալը շատ դժվար էր։ Այսինքն, եթե դու համեստ ես, կոչում չես ստանա։ Կոչում ու բնակարան ստանալը նույն բանն էր. դու կռվարար պիտի լինեիր, դու պետք է անընդհատ դիմեիր, դիմեիր, դիմեիր...
Ես կարծում եմ, եթե արժանի եմ, կոչում կստանամ, եթե չեմ ստացել, ուրեմն արժանի չեմ։ Հետո ինձ մխիթարում էր այն միտքը, որ Կոմիտասն էլ կոչում չուներ։ ՈՒ ես հանգիստ եմ։ Մինչ օրս կոչում չունեմ։ Երևի մի օր կստանամ։ Բայց մասնակցել եմ փառատոների, մրցանակաբաշխությունների, մրցանակներ եմ ստացել, դափնեկիր եմ։
ԳԱՐԻԿ ՂԱԶԱՐՅԱՆ - Հայրենիքի կարոտը մեծ էր, և ապագա կոմպոզիտոր Ստեփան Շաքարյանը Բաքվից տեղափոխվեց Երևան։ Սովորեց երեք կոնսերվատորիաներում՝ Երևանի, Մոսկվայի, Լենինգրադի։ Եղավ մեծն Արամ Խաչատրյանի աշակերտը։
ՍՏԵՓԱՆ ՇԱՔԱՐՅԱՆ - Ծնվել եմ Բաքվում։ Ամառային արձակուրդը անցկացրել եմ Ղարաբաղում, և եթե ես ինձ իսկական հայ եմ համարում, դա Ղարաբաղի շնորհիվ է։ Մանկուց լսել եմ Ղարաբաղի հորովելները, պարերը։ Մի խոսքով, մթնոլորտն ավելի հայկական էր, քան Բաքվում. Բաքվում միջավայրն ավելի ռուսախոս էր։ Շնորհիվ մայրիկիս ես փաստորեն կապվեցի Հայաստանի հետ՝ եկեղեցիներ էի տեսնում, խաչքարեր։ Դա մեծ ազդեցություն ունեցավ ինձ վրա, հետագայում ես ավելի լուրջ վերաբերմունք ունեցա հայկական արվեստի նկատմամբ։ 1952 թվականին տեղափոխվեցի Երևան։ Այն մթնոլորտը, որ տիրում էր Երևանում, ինձ ավելի հարազատ էր, քան Բաքվի միջավայրը։ Ինձ համար ուրիշ էին մեր եկեղեցիները, խաչքարերը, ջուրը, բնությունը, մեր հրաշք օպերային թատրոնը, մեր հրաշք հրապարակը... Ես մայրիկիս նամակ գրեցի, որ էլ չեմ վերադառնա Բաքու, իմ հայրենիքը սա է, ես գտա իմ հայրենիքը որպես երաժիշտ, որպես ստեղծագործող, որպես քաղաքացի։
Կոմիտասի ստեղծագործությունները ինձ կապեցին Հայաստանի հետ։ Ես երջանիկ եմ ինձ զգում, որ մենք ունենք նման դասական կոմպոզիտոր, դասական երաժշտության հիմնադիր։ Կոմիտասը հրաշք է։ Ես աշխարհի երաժշտությունը լավ գիտեմ, բայց ոչ մի երկրում այդպիսի լուրջ վերաբերմունք դեպի ժողովրդական երգը, այդպիսի մշակում ոչ մի ազգային երաժշտության մեջ չգիտեմ։
Երբ ավարտեցի Լենինգրադի կոնսերվատորիան, վերադարձա Երևան, չնայած կարող էի այնտեղ մնալ։ Ո՞վ վերադարձրեց ինձ։ Կոմիտասը, նրա ստեղծագործությունները, որովհետև դա իմ հավատքն է։ Այդ երաժշտությունն ինձ ուղղություն է տալիս, լուսավորում է ճանապարհս։ Կոմիտասն իմ կյանքն է, իմ լինել-չլինելը։ Ես սովորում էի Երևանի կոնսերվատորիայում, երբ մեզ մոտ եկավ Արամ Խաչատրյանը։ Նա հանդիպեց ուսանողության հետ։ Երբ լսեց իմ ստեղծագործությունները, ասաց. «Я бы хотел такого студента»։
Դա ինձ ոգևորեց։ Ես տեղափոխվեցի Մոսկվա։ Մրցույթը մեծ էր. 3 տեղի համար 22 դիմող։ Չվախեցա և... ընդունվեցի։ Մի օր Արամ Իլյիչը մտնում է լսարան ու բարկացած դիմում է ինձ. «Как тебе не стыдно, я говорю по телефону, и меня спрашивают: Как наш Степа? А я не знаю, о ком речь»։
Ինքն ինձ ազգանունով գիտեր։
«У тебя такие родственники, и ты молчал»։
-Արամ Իլյիչ, ես ուզում եմ իմանալ, ինչ արժեքներ ունեմ, ով եմ ես, թե չէ բարեկամների միջոցով ինձ ճանաչելը արժեքավոր չէ։
Արամ Իլյիչին պատասխանս դուր եկավ, ու նա ասաց. «С сегодняшнего дня ты мой сын»։
Արամ Իլյիչն ինձ շատ էր սիրում։
Գ. Ղ. -Ստեփան Շաքարյանը գրում է սիմֆոնիաներ, կամերային երաժշտություն, երաժշտություն կինոյի համար, էստրադային երգեր, ջազային ստեղծագործություններ։ Նա մշակում է նաև հայկական ժողովրդական երգեր, կամերային նվագախմբի համար փոխադրել է Արմեն Տիգրանյանի «Անուշ» օպերան։
Ս. Շ. -60-ական թվականները խրուշչովյան ձնհալի տարիներն էին։ Դա մեծ նվաճում էր։ Մշակույթը վերելք ապրեց, սահմանները բացվեցին և Երևան հյուրախաղերի եկան աշխարհի լավագույն սիմֆոնիկ նվագախմբերը՝ Բոստոնի, Ֆիլադելֆիայի... Այդ մեծ օրկեստրները օվկիանոս հնչեղությամբ ինձ շատ հրապուրեցին ու ոգևորեցին։ Ես հասկացա՝ ես գտա իմ տեղը, ես հասկացա, որ օրկեստրի մտահղացումների կոմպոզիտոր եմ, երաժիշտ, մտահղացումներս գործիքային, սիմֆոնիկ երաժշտությունն են։ Ջազը իմ մյուս սիրտն է, երկրորդ սիրտն է։ Մեկ-մեկ համատեղում եմ։ Իմ «ֆրանսիական տետրում» ես գրել եմ և՛ ջազի, և՛ դասական երաժշտության գաղափարներով։ Մեկը մյուսին չի խանգարում։ Եթե դու այդ սերը ունես, այդ կուլտուրան ունես, քո մեջ սինթեզ է պարունակված, այն կատարվում է բնականորեն, լուծվում է, գրվում է։
Ես մանկուց սիրել եմ և՛ ջազը, և՛ դասական երաժշտությունը, մանկուց նվագել եմ և՛ նա, և՛ նա։ Ինձ համար պրոբլեմ չէր լինել դասական երաժիշտ կամ ջազային։ 20-րդ դարը տվել է նման կոմպոզիտորներ Եվրոպայում, Խորհրդային Միությունում։ Ինձ մոտ դա բնական կերպով է աճել ու պատվաստվել։
Ինձ համար հետաքրքիր էր կինոերաժշտություն գրել։ Ֆիլհարմոնիայում դու երաժշտությունը լսում ես, կինոյում նաև պատկերն ես տեսնում։ Թվում է, կինոյում երաժշտությունը պասիվ է, բայց ես գրում էի և երևի երաժշտությունը խանգարում էր կինոյին, շեղում էր։ Կարող են ասել, ինչ լավ երաժշտություն է։ Շատ եմ գրել և՛ կինոյի, և՛ թատրոնի համար։ Հետաքրքիր էր, որովհետև կոմպոզիտորը երկար չի սպասում կատարման պրեմիերային, այլ թարմ-թարմ լսում է կատարումը։
Աշխատել եմ Արման Մանարյանի հետ, մեծ հաճույք եմ ստացել՝ «Մորգանի խնամին», «Սպիտակ ափեր», «Եվս հինգ օր», «Հող և ոսկի»... ֆիլմեր շատ կային։ Մանարյանն ավարտել է նաև կոնսերվատորիա, դիրիժոր է, խմբավար, երաժշտությունից հեռու չէ, պրոֆեսիոնալիզմը կա։ Եթե մի բան էի առաջարկում, մեր դիալոգը ստացվում էր, միասնությունը կատարյալ էր, գեղեցիկ, իրար լավ էինք հասկանում՝ կես բառից։ Օգնում էր ինձ։
Աշխատել եմ նաև Փարաջանովի հետ։ Մասնակցել եմ նրա «Հակոբ Հովնաթանյան» ֆիլմի աշխատանքներին որպես կոմպոզիտոր և երաժշտական ձևավորող։ Երջանիկ տարիներ էին՝ մեր ծանոթությունը, համատեղ աշխատանքը։ Հետաքրքիր մարդ էր, վառ մարդ էր, վառ ռեժիսոր հարուստ ֆանտազիայով։ Բազմակողմանի զարգացած մարդ էր նա, ամեն ինչից հասկանում էր՝ նկարչությունից, խորեոգրաֆիայից, երաժշտությունից։ Չկար մի բնագավառ, որին նա ծանոթ չլիներ։ Նկարահանման ժամանակ ոգևորում էր, խաղուպարով էինք աշխատում, նրան հեշտ էինք ընկալում։
Գ. Ղ. -Հոր ավանդույթները շարունակում է որդին՝ Հայկը, տաղանդավոր դաշնակահար, ջազմեն։
Ս. Շ. -Մինչև կոնսերվատորիա ընդունվելը տղաս սովորել է ինձ մոտ։ Միակ ուսուցիչը ես եմ եղել։ Նվագում է և՛ ջազ, և՛ կլասիկա։ Ինքնուրույն է ընտրել իր ճանապարհը։ Լավ դաշնակահար է և ջազի գլուխգործոց։ Կիրթ երաժիշտ է։
Ես կուզեմ, որ մեր Հայաստանը իր հեռու անցյալը բերի դեպի այսօր և գնա դեպի ապագա, ոտքի կանգնի։ Ինչու՞։ Որովհետև մենք հին ազգ ենք, մեր անցյալը շատ հարուստ է, ներկան էլ պակաս հարուստ չէ։ Գնանք դեպի ապագա։
Գարիկ ՂԱԶԱՐՅԱՆ
Լուսանկարը՝ PanPhoto-ի/ Վահան Ստեփանյան/